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2013 KAIST MBA Open Class 2013-03-14조회수:8919

본 행사는 MBA MS 과정 입학에 관심 있는 분들에게 실제 강의를 들을 수 있는 기회를 제공함으로써 보다 정확하고 실질적인 정보를 드리고자 마련한 행사입니다.
가능하면 입학에 관심 있는 분들이 오셔서 유익한 경험을 하실 수 있기를 바랍니다.

1. 행사 기간: 2013. 4. 15() ~ 4. 26()

2. 참가 방법

(1) 대상: KAIST MBA/MS 과정 입학에 관심 있는 자

(2) 신청: 온라인 사전 신청 (1인당 2개까지 신청가능하며, 강의당 최대 5명까지 선착순 마감됨)

3. 대상 강의

강의명
담당교수
강의 시간


마케팅 (국/영어 강의 동일)
This course is concerned with the development, evaluation, and implementation of marketing in a complex environment. The course deals primarily with an in-depth analysis of a variety of concepts, theories, facts, analytical procedures, techniques, and models, which enable students to view marketing problems in a new light. After having taken the course, you will have a deeper understanding and appreciation of what marketing is, the role of marketing in an organization, and how marketing can be used as a strategic and tactical mechanism to create value.

하이테크경영
This course focuses on the marketing of technology-based products. We will examine how technology products differ from non-technology-based products and how that influences the marketing of those products.
A pre-requisite for this course would be an adequate understanding of the principles of marketing strategy and implementation. This course will employ a combination of readings and cases to develop an understanding of the important issues involved in the marketing of high technology products and services.
Specifically, we will focus on the product strategy of the high-technology companies.


고객관계관리

This course approaches CRM from the firm-customer partnership perspective and provides a conceptual framework for establishing a successful CRM program, based on concepts such as customer value and customer equity. It also introduces the corporate CRM vision, strategy, tools, and implementation process through real world cases and projects. By participating in the term project on CRM Strategy Planning, the students of this course will have an opportunity to validate their understanding of CRM concepts and techniques and realize that they have mastered the CRM knowledge and skills readily applicable to address the real world CRM problems.


국제협상학

경영활동 전 범위에 있어서 경영자는 필수불가결하게 협상을 하게 되며, 현대 협상학은 이때 합리적 판단 및 선택을 통한 최선의 협상결과를 도출해 내기 위한 체계적이고 효율적인 방법론을 제시하고 있다. Pareto Efficiency, BATNA, Reservation Price, ZOPA 등 자신과 협상 상대방의 한계 양보범위의 전략적 판단 및 각 상황에 따른 대응 전략을 소개한다.


소셜미디어와 인터액티브 경영
본 과목은 기업과 소비자의 커뮤니케이션 양식을 변화시키는 소셜미디어에 주목한다. 소셜미디어의 기능과 역할, 이용자 행태를 이해하고, 기업과 사회에 미친 영향을 분석한다. 마케팅과 구전, 브랜드, 위기관리 전략 등을 사례연구를 통해 접근하고 효과적인 소셜미디어 전략을 수립한다.


의사결정 모형 및 분석

본 강좌에서는 기업경영, 정부 및 공공정책 결정 과정에서 발생하는 확률 및 통계적인 문제를 어떻게 인식하고, 문제를 모형화하며 통계적으로 문제해결을 하는지를 다룬다. 이를 위해 필수적인 확률 통계의 개념과 통계분석법을 소개하고 실습과 실제 사례 분석을 통해 현실 문제를 해결하는 능력을 배양시킨다.
의사결정에 대한 합리적 접근을 위한 의사결정론의 기본개념을 배우고, 이를 실제 사례에서 분석하고 적용할 수 있도록 하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 의사결정 시의 기본 Framework 과 각종 기법을 학습한다. 아울러 의사결정과정을 위한 Prescriptive한 내용과 함께 인간이 범하기쉬운 에러에 대한 분석도 병행한다.


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