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공지사항

2015 가을학기 Open Class 개최 2015-10-19조회수:1432

 

2015 가을학기 Open Class

 


본 행사는 MBA과정 입학에 관심 있는 분들에게 실제 강의를 들을 수 있는 기회를 제공함으로써 보다 실질적인 정보를 드리고자 마련한 행사입니다.
가능하면
입학에 관심 있는 분들이 오셔서 유익한 경험을 하실 수 있기를 바랍니다.

1. 행사 기간: 2015. 11. 9(월) ~ 11. 21(토)

2.
참가 방법
(1) 대상: KAIST MBA 과정 입학에 관심 있는 자
(2) 신청: 온라인 사전 신청 (1인당 2개까지 신청가능하며, 강의당 최대 8명까지 선착순 마감됨)

3. 해당 강의 
   

과목명

교수

언어

시간

장소

동아시아의 기업과 경영

정구현

영어강의, 소규모토론식

11.9(월) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

동아시아의 기업과 경영

정구현

영어강의, 소규모토론식

11.11(수) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

동아시아의 기업과 경영

정구현

영어강의, 소규모토론식

11.16(월) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

동아시아의 기업과 경영

정구현

영어강의, 소규모토론식

11.18(수) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

경영경제학

이창양

한국어 강의

11.10(화) 14:30~15:50

9호관 7층 9708강의실

경영경제학

이창양

한국어 강의

11.12(목) 14:30~15:50

9호관 7층 9708강의실

경영경제학

이창양

한국어 강의

11.17(화) 14:30~15:50

9호관 7층 9708강의실

경영경제학

이창양

한국어 강의

11.19(목) 14:30~15:50

9호관 7층 9708강의실

관리회계

한인구

한국어 강의

11.10(화) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

관리회계

한인구

한국어 강의

11.12(목) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

관리회계

한인구

한국어 강의

11.17(화) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

관리회계

한인구

한국어 강의

11.19(목) 14:30~15:50

수펙스경영관 4층 401강의실

고객관계관리 전략 및 고객분석

김영걸

한국어 강의

11.10(화) 19:00~21:50

수펙스경영관 4층 401강의실

고객관계관리 전략 및 고객분석

김영걸

한국어 강의

11.17(화) 19:00~21:50

수펙스경영관 4층 401강의실

중국체제분석

유승현

한국어 강의

11.11(수) 19:00~21:50

수펙스경영관 1층 101강의실

중국체제분석

유승현

한국어 강의

11.18(수) 19:00~21:50

수펙스경영관 1층 101강의실

중국협상전략

변웅재

한국어 강의

11.14(토) 09:00~11:50

9호관 7층 9708강의실

중국협상전략

변웅재

한국어 강의

11.21(토) 09:00~11:50

9호관 7층 9708강의실

 
4. 강의 개요

<동아시아의 기업과 경영: 정구현 교수>
The objective of this course is to familiarize students with the economic and business conditions in East Asia so that they can be better prepared for a possible business and management career in the region.  The region of East Asia or the Asia-Pacific is not very well defined.  In this course, I would like to focus on four economies in Northeast Asia, namely Japan, South Korea, China (Hong Kong included) and Taiwan. They are important both in size and in terms of economic interdependence in production and innovation. On subject matters, I do not follow a comparative management (CM) perspective. The traditional CM literature had the underlying assumption that the culture is the most important variable in comparing management practices of different countries.  I believe that good management practices could be universal, and excellent companies have many similarities across different cultures. I would like to suggest that national institutions do matter in determining corporate governance and strategy.  And different institutional characteristics, such as economic systems, income distribution, technology capability and government policy, could determine different growth paths and success of ‘national’ companies.  In this respect, I would like to concentrate on the following topics related to business in East Asia in this course:

ü 
Institutional characteristics in East Asia, in particular different economic systems
ü  Ownership and governance of business corporations in East Asia
ü  Business strategy and management characteristics of East Asian firms
ü  Production and Innovation networks in East Asia
ü  Different business ecosystems in East Asia

<경영경제학: 이창양 교수>

The course covers an intermediate level of managerial microeconomics and aims to provide both an intuitive understanding of microeconomic theory and a firm microeconomic foundation for the analysis of real-life economic phenomena, public policies, and business strategies, and also discuss major applied topics of business interests in the later part of the course. First, the theory of consumer demand is built up through the analysis of utility maximization given consumer preferences and resource constraints. Then, producer theory is built up from an analysis of cost and production functions. Both demand and costs are brought together in the theory of competitive markets, and the consequences for economic welfare are evaluated. Finally, various forms of market structure and market failures are also discussed.

<관리회계: 한인구 교수>

This course introduces the basic concepts and principles of management accounting and enables students to utilize accounting information for decision making from the perspective of managers, internal users, while financial accounting deals with accounting information from the perspective of external users such as investors. This course focuses on managerial issues while related accounting issues in financial accounting, auditing and taxes will be also covered. The main topics covered in this course are as follows.


ü  Basic concepts and theoretical framework of management accounting
ü  Cost analysis
ü  Activity-Based Costing
ü  Responsibility accounting
ü  Balanced Score Card
ü  Performance measurement and compensation
ü  Managerial decision making based on accounting information

<고객관계관리 전략 및 고객분석: 김영걸 교수>

This course approaches CRM from the firm-customer partnership perspective and provides a conceptual framework for establishing a successful CRM program, based on concepts such as customer value and customer equity. It also introduces the corporate CRM vision, strategy, tools, and implementation process through real world cases and projects. By participating in the term project on Customer Data Analysis, the students of this course will have an opportunity to validate their understanding of CRM concepts and techniques and realize that they have mastered the CRM knowledge and skills readily applicable to address the real world CRM problems.

<중국체제분석: 유승현 교수>
1. 중국의 정치, 경제, 경영환경 등 다양한 측면에 대한 체계적 연구 및 분석
2. 중국 정치 경제 운용 시스템의 독특한 특성과 시장에 대한 통찰력 제공
3. 구체적 현안에 대한 핵심 파악 능력 및 대처 능력의 훈련
ü  중국 기초정보 (개황, 경제, 한중관계
ü  중국 전통적 정치경제 시스템
ü  중국 근현대 정치경제 시스템
ü  중국의 개혁개방 정책
ü  중국 정치 시스템
ü  중국 경제 발전추이
ü  중국 경영

<중국협상전략: 변웅재 교수>

중국인과 협상에 있어서 필요한 기본 지식을 제공하고, 다양한 협상 상황에서의 대처 방법을 실습을 통해 연습해 봄으로써 중국인과 협상에 대해 필요한 감각을 배양하는데 강의의 목적이 있습니다. 특히 자신의 실제 모의 협상에 대한 feedback(녹음)을 통하여 각 개인별로 실제 협상 능력을 증진시키고, 서로 팀을 나누어 협상을 하고 협상 결과에 대하여 서로 토론함으로써 미처 발견하지 못한 중국 협상의 매력을 느끼게 될 것입니다.


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