02030101 TMBA TMBA #tm_1th_2 > li:nth-child(3) > ul > li.toy_0 > a 02030101 TMBA TMBA #mprovide > div > div > div.box.box1 > ul > li:nth-child(1) > a 02030201 IMBA IMBA #tm_1th_2 > li:nth-child(3) > ul > li.toy_1 > a 02030201 IMBA IMBA #mprovide > div > div > div.box.box1 > ul > li:nth-child(2) > a 02030301 EMBA EMBA #tm_1th_2 > li:nth-child(3) > ul > li.toy_2 > a 02030301 EMBA EMBA #mprovide > div > div > div.box.box1 > ul > li:nth-child(4) > a 02030401 PMBA PMBA #tm_1th_2 > li:nth-child(3) > ul > li.last.toy_3 > a 02030401 PMBA PMBA #mprovide > div > div > div.box.box1 > ul > li:nth-child(3) > a 02040101 FMBA FMBA #tm_1th_2 > li:nth-child(4) > ul > li.toy_0 > a 02040101 FMBA FMBA #mprovide > div > div > div.box.box3 > ul > li:nth-child(1) > a 02040201 MFE MFE #tm_1th_2 > li:nth-child(4) > ul > li.toy_1 > a 02040201 MFE MFE #mprovide > div > div > div.box.box3 > ul > li:nth-child(3) > a 02040401 IMMBA IMMBA #tm_1th_2 > li:nth-child(4) > ul > li.toy_2 > a 02040401 IMMBA IMMBA #mprovide > div > div > div.box.box3 > ul > li:nth-child(2) > a 02040501 IMMS IMMS #tm_1th_2 > li:nth-child(4) > ul > li.toy_3 > a 02040501 IMMS IMMS #mprovide > div > div > div.box.box3 > ul > li:nth-child(4) > a 02040601 SEMBA SEMBA #tm_1th_2 > li:nth-child(4) > ul > li.toy_4 > a 02040601 SEMBA SEMBA #mprovide > div > div > div.box.box3 > ul > li:nth-child(6) > a 02040701 GP GP #tm_1th_2 > li:nth-child(4) > ul > li.last.toy_5 > a 02040701 GP GP #mprovide > div > div > div.box.box3 > ul > li:nth-child(7) > a 02040701 admission admission #txt > div.sub0303.mt_20 > div.btn_wrap > a 02040701 GP GP #mprovide > div > div > div.box.box3 > ul > li:nth-child(7) > a
본문 바로가기 사이트 메뉴 바로가기 주메뉴 바로가기

안재현 교수 사진
안재현 교수
Contact Information
Research Areas Digital Strategy in ICT and New Media/ e-Business strategy through Eye-tracking/ 경영의사결정론
Biography

학력

    ▶ Stanford 대학 경영과학 박사, 의사결정론 전공, Ph.D, 1993

    ▶ 서울대학교 산업공학 석사 1986

    ▶ 서울대학교 산업공학 학사 1984

주요경력

    ▶ KAIST, 경영대학 교수, 1998 - 현재

    ▶ 대전창조경제혁신센터 이사회 이사장. 2023.1 - 현재

    ▶ 제 29대 한국경영과학회 회장. 2020.1 - 2020.12

    ▶ IoT 기반 초연결사회 연구센터장 (2016.1 - 2022.2)

    ▶ KAIST 경영대학 최고경영자과정(AIM) 책임교수. 2015.8 - 2019.7

    ▶ KAIST, 경영대학, 경영공학부장, 2019.6-2021.8

    ▶ KAIST, 경영대학, 대외부학장, 2013.5-2015.3

    ▶ KAIST, 경영대학, 정보미디어경영대학원 원장, 2011-2013

    ▶ 제 6대 한국미디어경영학회 회장, 2010-2011

    ▶ 한국경영과학회 부회장. 2017- 2019

    ▶ 한국경영학회 부회장. 2017

    ▶ KAIST, 정보미디어 최고경영자과정 (ATM) 책임교수, 2004-2006, 2010-2011

    ▶ 아산-KAIST Medical Management Program 과정 책임교수, 2010- 2012

    ▶ KAIST 경영대학 정보미디어연구센터장, 2007-2011

    ▶ 미국 USC Marshall 경영대학원, Visiting Professor, 2008-2009

    ▶ KAIST, 경영대학, 정보미디어경영대학원, Acting Dean, 2006.2-2006-8

    ▶ KAIST, 테크노경영대학원, Telecom MBA 책임교수, 2005-2007

    ▶ KAIST, 테크노경영대학원 조교수, 부교수, 1998 - 2006

    ▶ 미국 New Jersey, Rutgers 대학교 경영대학원, Adjunct professor, 1997-1998

    ▶ 미국 AT&T Bell Labs, 선임연구원, 1993-1998

    ▶ 미국 EPRI(Electric Power Research Institute), CA, 연구원, 1990-1993


    [저서]
    ▶ 결정지능, 율곡출판사, 안재현, 2023

    ▶ 뉴미디어와 정보사회, 나남, 오택섭, 강현두, 최정호, 안재현 공저, 2020, 개정 3판


    [수상]


    ▶ 31회 대한전립선학회 정기학술대회 최우수 학술상, Toward precision medicine: Development and validation of a machine learning based decision support system for optimal sequencing in castration-resistant prostate cancer, 임하경, 안재현, 구교철 등, 2023년

    ▶ 한국경영과학회지 2022-2023년 계제 우수논문상, ESG 활동이 한국기업의 재무성과에 미치는 영향: B2C 및 B2B 기업유형에 따른 조절효과, 2023

    ▶ KAIST 경영대학 우수연구상, 2022

    ▶ Best Completed Research Paper Award (2nd Runner-Up), "Alexa, Tell Me More: The Effect of Advertisements on Memory Accuracy from Smart Speakers", The 22nd Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Yokohama Japan, 2018

    ▶ 한국갤럽 학술논문상, 2010. 6, "인터넷배너광고의 시각적 특성이 시각적 주의와 기억에 미치는 영향: 과제와 시각적 복잡성의 조절효과를 중심으로, 마케팅연구, 2009, 겨울, 67-86.

    ▶ 2008년 경영정보학연구 게재 논문 중 최우수논문 (한국 IT 서비스산업협회 최우수 논문상), "다속성 효용이론을 활용한 소비자 선호조사”, 2008

    ▶ 한국경영정보학회 2005년 춘계학술대회 최우수논문상, "Sources of trust toward a market-maker in the E-marketplaces, 2005

    ▶ KAIST 본원 우수강의상, 2004

    ▶ KAIST 테크노경영대학원 최우수 강의상, 2003

    ▶ KAIST 본원 공로상, 2008

    ▶ 정보통신연구진흥원 (IITA) 원장 표창, 2007

    ▶ AT&T 공로상, Contribution to APRI-ARC Billing, 2004

    ▶ 대한민국정부 선발 국비장학생, 1986-1989

산업체자문활동

    ▶ SKT 사외이사 (2013. 3 - 2020.3)

    ▶ 한국산업기술대학교 이사 (2016. 4 - 2020.4)

    ▶ 한국무역협회 자문교수, 한국철도공사 자문교수, 힌국교통연구원 자문교수, 대법원 e-Commerce 전문심리위원

    ▶ 국민은행, 금호아시아나 그룹, 기업은행, 두산그룹, 삼성전자, 종근당, 서울아산병원, 한국무역협회, 현대기아차, 현대백화점그룹, Chanel, ETRI, GS 그룹, KT, KTF, LG전자, S-Oil, SKT 등 교육 및 임원 특강

    ▶ MBC 경영평가위원

    ▶ 방통위 지상파 재허가 심사위원

    ▶ 방송통신위원회, 미디어 다양성위원회 분과 위원

    ▶ 방송통신위원회, 요금위원회 자문위원

    ▶ 정보통신부 통신위원회 약관-법령 및 요금심의위원회 자문위원
Publications & Research

주요논문 (특허등)

    ▶ Like it, buy it? Examining the role of bookmarking in the mediation of visual appeal and purchase intent from a dual-system perspective, Yungjun Yu, Jae-Hyeon Ahn, Dongyeon Kim, Kyuhong Park, Industrial Management & Data Systems, 2024.

    ▶ Toward Precision Medicine: Development and Validation of A Machine Learning Based Decision Support System for Optimal Sequencing in Castration-Resistant Prostate Cancer, Hakyung?Lim, Jae-Hyeon Ahn, Kyo Chul Koo, et. al., Clinical Genitourinary Cancer, 2023, Vol. 21, Issue 4, pp. 211-218.

    ▶ Alexa, Tell Me More! The Effectiveness of Advertisements through Smart Speakers, Kyuhong Park, Yongjin Park, Junyeong Lee, Jae-Hyeon Ahn, Dongyeon Kim, International Journal of Electronic Commerce, 2022, Vol. 26, No. 1, pp. 2-24.

    ▶ Can It Clean Up Your Inbox? Evidence from South Korean Antispam Legislation, Jaehyeon Ju, Daegon Cho, Jae Kyu Lee, Jae?Hyeon Ahn, Production and Operations Management, 2021, Vol. 30, No. 8, pp. 2636-2652.

    ▶ Optimal triage for COVID-19 Patients under Limited Healthcare Resources: Development of a parsimonious Machine Learning Prediction Model and Threshold Optimization using Discrete-event Simulation, Jeongmin Kim, Hakyung Lim, Jae-Hyeon Ahn, Kyoung Hwa Lee, Kwang Suk Lee, Kyo Chul Koo, JMIR Medical Informatics, 2021, Vol. 9, Issue 11.

    ▶ How Does the Mobile Channel Reshape the Sales Distribution in E-Commerce?, Yongjin Park, Youngsok Bang, Jae-Hyeon Ahn, Information Systems Research, 2020, Vol. 31, Issue 4, pp. 1164-1182.

    ▶ Valuable Genomes: Taxonomy and Archetypes of Business Models in Direct-to-Consumer Genetic Testing, Thiebes S, Toussaint PA, Ju J, Ahn Jae-Hyeon, Lyytinen K, Sunyaev A, Journal of Medical Internet Research, Vol 22, No. 1., 2020.

    ▶ Willingness to Provide Personal Information: Perspective of Privacy Calculus in IoT Services, Dongyeon Kim, Kyuhong Park, Yongjin Park, Jae-Hyeon Ahn, Computers in Human Behavior, Vol. 92, 1, 2019, pp. 273-281.

    ▶ Attention Adjustment, Renewal, and Equilibrium Seeking in Online Search: An Eye-Tracking Approach, Jae-Hyeon Ahn, Yoon-Soo Base, Jaehyon Ju, Wonseok Oh, Journal of Management Information System, Vol. 35, No. 4, 2018, pp. 1218-1250.

    ▶ The effect of platform characteristics on the adoption of smart speakers: Empirical evidence in South Korea, Kyuhong Park, Chanhee Kwak, Junyeong Lee, and Jae-Hyeon Ahn, Telematics and Informatics, Vol. 35, 2018, pp. 2118-2132.

    ▶ Managing initial expectations when word-of-mouth matters: Effects of product value and consumer heterogeneity, European Journal of Marketing, Sangyoon Yi, Jae-Hyeon Ahn, Vol. 51, No. 1, 2017, pp. 123-156.

    ▶ 플랫폼 비즈니스에서의 승자독식 현상에 영향을 미치는 서비스 특성, 전익진, 안재현, 김도훈, 경영과학, 33권 4호, 2016, pp. 33-49.

    ▶ The effect of social and ambient factors on impulse purchasing behavior in social commerce, Jaehyeon Ju, Jae-Hyeon Ahn, Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Vol. 26, No. 4, 2016, pp. 285-306.

    ▶ The Effect of Repetition in Internet Banner Ads and the Moderating Role of Animation, with JooWon Lee and ByungHo Park, Computers and Human Behaviour, 2015, Vol. 46, pp. 202-209.

    ▶ Channel Capabilities, Product Characteristics, and the Impact of Mobile Channel Introduction, Youngsok Bang, Dong-Joo Lee, Kunsoo Han, Minha Hwang, Jae-Hyeon Ahn, Journal of Management Information Systems, 2013, Vol. 30, No. 2, pp. 101-125.

    ▶ Improving Information Security Management: An Analysis of ID-Password Usage and a New Login Vulnerability, with Youngsok Bang, Dong-Joo Lee, Yoon Soo Bae, International Journal of Information Management, 2012, Vol. 32, pp. 409-418.

    ▶ Attention to Banner Ads and Their Effectiveness: An Eye-Tracking Approach, JooWon Lee and Jae-Hyeon Ahn, International Journal of Electronic Commerce, 2012, Vol. 17, No. 1, pp. 119-137.

    ▶ Managing Consumer Privacy Concerns in Personalization: A Strategic Analysis of Privacy Protection, with Dong-Joo Lee, Youngsok Bang, MIS Quarterly, 2011, Vol. 35, No. 2, pp. 423-444.

    ▶ Policy Analysis for Online Game Addiction Problems, with Bongwon Park, System Dynamics Review, 2010, Vol. 26, No. 2, pp.117-138.

    ▶ 인터넷 배너 광고의 시각적 자극 특성이 시각적 주의와 기억에 미치는 영향: 과제와 시각적 복잡성의 조절효과를 중심으로, 마케팅연구, 이주원, 변준영, 한상필 공저, Vol. 11, pp. 91-111, 2009.

    ▶ Reward Systems for Intra-organizational Knowledge Sharing, with Dong-Joo Lee, European Journal of Operational Research, Vol. 180, No. 2, pp. 938-956, 2007

    ▶ Management of Trust in the E-marketplace: The role of the buyer's experience in building trust", with Myoung-Soo Kim, Journal of Information Technology, Vol. 32, No. 2, pp. 119-132, 2007

    ▶ Customer churn analysis: churn determinants and mediation effects of partial defection in the Korean mobile telecommunications service industry with Sang-Pil Han, and Yung-Seop Lee, Telecommunications Policy, Vol. 30, No. 10-11, P. 552 - 568, Nov-Dec, 2006.

    ▶ Balancing Business Performance and Knowledge Performance of New Product Development: Lessons from ITS Industry, with Dong-Joo Lee, Sang-Yoon Lee, Long Range Planning, Vol. 39, No. 5, pp. 525 - 542, 2006.

    ▶ Comparison of trust sources of an online market-maker in the e-marketplace: Buyer’s and Seller’s perspective, with Myung-Soo Kim, Journal of Computer Information Systems, Vol. XLVII, No. 1, pp. 84-94, Fall 2006.

    ▶ Rewarding Knowledge Sharing under Measurement Uncertainty, with Dong-Ju Lee, Knowledge management research and practice, Vol. 3, pp. 229-243, 2005.

    ▶ Product and Process Knowledge in the Performance-Oriented Knowledge Management Approach, with Suk-Gwon Chang, Journal of Knowledge Management, Vol. 9, No. 4, pp. 14-132, 2005.

    ▶ Learning from the Failure: Experiences in the Korean Telecommunications Markets, with Myoung-Soo Kim, Dong-Joo Lee, Technovation, Vol. 25, No. 1, pp. 69-82, 2005

    ▶ Bridging telecommunications service: its concept and related management strategy, with Kyoung Cheon Cha, Duk Bin Jun, and Myoung Hwan Park, Telecommunications Policy, 2004

    ▶ A model for the optimal decision timing using real options approach, with Dong-Joo Lee, and Jae-Han Lee, International Journal of Operation and Quantitative Management, Vol. 10, No. 3, pp. 185-202, 2004.

    ▶ Economic Value Added (EVA) as a Proxy for Market Value Added (MVA) and Accounting Earnings: Empirical Evidence from the Business Cycle, with John J. Kim and J. K. Yun, Journal of Accounting and Finance Research, Vol. 12, No. 1, pp. 40-48, Spring, 2004.

    ▶ Assessing the Contribution of Knowledge to Business Performance: The KP3 Methodology, with Suk-Gwon Chang, Decision Support Systems, 2004.

    ▶ Managing Risk in a Telecommunications New Service Development Process through a Scenario Planning Approach, with Ann Skudlark, Journal of Information Technology, Vol. 18, pp. 103-118,
    2002.

    ▶ Integrated call control in a CDMA cellular system with Chun-Hyun Paik, Co-Whan Jin, and Dong-Wan Tcha, IEEE on Vehicular Technology, Vol. 50, No. 1, pp. 97-108, January, 2001.

    ▶ 정보통신 서비스의 실패요인: 한국의 텔레콤 서비스시장에서의 실패사례연구, 안재현, 권재원, 김명수, 이동주, 이상윤, 한상필 공저, 한국경영과학회지, 27(3), 2002, pp. 115-133.

    ▶ 브리징 통신서비스의 경영전략," 안재현, 차경천, 전덕빈, 박명환 공저, 정보통신정책연구, Vol. 8, No. 1, pp. 21-49, 2001.

    ▶ Value of sequential Bayesian belief revision process in the Action-timing problem, with John J. Kim, European Journal of Operational Research, Vol. 105, No. 1, pp. 118-129, 1998.

    ▶ Decision support for real-time tele-marketing operations through Bayesian network learning with Kazuo Ezawa, Decision Support Systems, Vol. 21, pp. 17-27, 1997.

    ▶ Resolving Conflict of Interests in the Process of an Information System Implementation for Advanced Telecommunication Services, with Ann E. Skudlark, Journal of Information Technology, Vol. 12, pp. 3-13, March 1997.

    ▶ Deciding eligibility for transplantation when a donor kidney becomes available, with John C. Hornberger, Medical Decision Making, 1997

    ▶ Involving patients in the cadaveric kidney transplant allocation process: A decision-theoretic perspective, with John C. Hornberger, Management Science, Vol. 42, No. 5, pp. 629-641, May 1996.

연구분야

    ▶ Digital Strategy, Economics of e-Business, HCI design and Strategy through Eye-tracking
Teaching

디지털전략(BIM 551)

    디지털 기술의 발전에 따라 우리 사회와 비즈니스 환경에는 큰 변화가 일어나고 있다. 지구상의 주요 사물들entities과 각종 거래가 디지털 자산화 되고 이들이 저장되고 의사결정에 활용되면서 가치창출의 기회는 크게 확대되었다. 소비자들의 측면에서도, 애초에 디지털 네이티브인 MZ 세대 소비자들은 물론이고, 일반 소비자들도 디지털 세상을 빠르게 수용하고 변모하고 있다.

    따라서 디지털 비즈니스로 시작한 기업 뿐만 아니라 기존의 레거시 시스템legacy system도 디지털 비즈니스로 변화하는 과정속에 있다. 디지털 전환 Digital Transformation 이 바로 그 현상이다. 이 과정에서 뒤쳐지는 레거시legacy 기업들은 수익성의 문제가 아닌 생존의 문제에 당면한다. 이런 현상 속에서 디지털 비즈니스의 본질을 이해하고, 이를 위해 어떤 전략적 선택을 할 것인가는 매우 중요한 이슈이다. 또한 인공지능의 발전에 따라 가치창출의 원천이 단순한 AI 의 활용이 아니라 계속적인 Smart Decision 으로 바뀌고 있다.

    본 강좌는 이러한 디지털 기술에 의해 촉발된 디지털 전환이라는 큰 물결속에서, 그 현상을 이해하고 해당 기업들의 디지털전략에 대한 정확한 이해와 방향성을 찾는 것이 그 목적이다. 구체적으로 이 강좌를 통해 우리는,

    1. 디지털 기술에 의해 만들어지는 디지털 비즈니스의 이해, 비즈니스 모델의 혁신, 경쟁없는 가치창출을 위한 접근, 플랫폼 전략의 본질, 디지털 전환의 본질과 challenges, 디지털 기술의 파괴적 특징, 하이텍 소비자의 특징, 디지털기업의 경쟁우위요소 등을 이해하고,

    2. 이를 위해, 비즈니스 모델 캔버스, Value Proposition 캔버스, Premortem exercise, Blue Ocean Shift, Beyond Disruption, Scenario planning, Disruptive innovation, Chasm, Digital transformation process, Decision Intelligence등의 방법론을 이해하고,

    3. 최종적으로 가치창출Value-Creation 의 관점에서 디지털 비스니스에 대한 통찰Insight 과 이에 기반한 지속 가능한 디지털전략 Sustainable Digital Strategy 을 이해하는 것을 목표로 한다.

    이러한 강좌의 목표를 위해, 강의가 진행되는 과정에서, 강의에서 다룬 개념을 더 구체적으로 통합적으로 사고하는 기회를 갖고 critical thinking (Two Reaction Papers, RP; Articles), 디지털 비즈니스에서 당면하는 최근 이슈들을 이해하고(mid term presentation), 이들 이슈들에 대한 이해를 바탕으로 가치창출 전략을 도출하는 기말프로젝트(Final term project), 학생들 간의 토론, 외부전문가 특강 등을 통해 구체화 한다.

Decision Analysis and Its Application(MGT 601)

    One of the most challenging task for managers is the ability to recognize a decision situation, understand its essential features, and obtain insight that makes clear what the appropriate action is and why. Some successful managers seem to have an innate ability to do this, and with hindsight we can sometimes see that their reasoning and choices were really nothing more than common sense. Many of us, however, need assistance in order to identify the decision opportunities we face and develop a clear understanding of the issues.
    In this class, we will learn how to make a quality decision in the managerial to medical and to personal decision environments involving major uncertainties. It will provide the fundamental framework and approach for the major decisions we will make in our life. Also, we will discover many errors people commonly make when they make decisions intuitively and learn how to overcome these errors.

Statistical Analysis and Decision Modelling(IM 503)

    This course introduces fundamental concepts and applications in business statistics. From lectures, examples, students will learn the basic subject matter required to understand statistical problems in business. Therefore, this is not to derive mathematical equations for statistics.

    The major focus of the class will prepare students for other classes with statistical applications in marketing, finance, manufacturing, operation management, and other business analysis. Also, the class will relate the statistical concept with the business analytics and big data applications. During the class, we learn not only statistical concepts, but how to treat data from data science perspective.

    Therefore, the learning x-objectives of the courses are

    1. Understand the statistical approach and techniques including hypothesis test, regression, simulation, and decision models with the purpose of applying them to the business problems.

    2. Understand how the computer software can be used to facilitate data analysis and hypothesis testing.

    3. Understand how statistical approach and techniques can be applied to the intertwined business problems in the areas of marketing, finance, manufacturing, operation management, and other business analysis.

    4. Understand the statistical approach for big data analysis from the data science perspective.
Press

언론기고 및 출연활동

만족도조사

이 페이지에서 제공하는 정보에 대하여 만족하십니까?

콘텐츠담당자 : 주선희 연락처 : 02-958-3602

교수 & 연구

관심자등록

전임직

1/3

KCB ISSUE