KAIST 경영대학 경영공학부 교수 > 교수 & 연구 >KAIST COLLEGE OF BUSINESS
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안재현 교수 사진
안재현 교수
Contact Information
  • Office.S290
  • Tel.02-958-3677
  • E-mail.jahn@kaist.ac.kr
  • Homepage/Lab.Homepage
Research Areas Digital Strategy in ICT and New Media/ e-Business strategy through Eye-tracking/ 경영의사결정론
Overview
Head of School of Management Engineering, KAIST College of Business
Biography

학력

    ▶ Stanford 대학 경영과학 박사, 의사결정론 전공, Ph.D, 1993

    ▶ 서울대학교 산업공학 석사 1986

    ▶ 서울대학교 산업공학 학사 1984

주요경력

    ▶ 한국경영과학회 회장 (2020.1 - )

    ▶ 현 IoT 기반 초연결사회 연구센터장 (2016.1 - )

    ▶ KAIST 경영대학 최고경영자과정(AIM) 책임교수. 2015.8 - 2019.7

    ▶ KAIST, 경영대학, 대외부학장, 2013.5-2015.3

    ▶ KAIST, 경영대학, 정보미디어경영대학원 원장, 2011-2013

    ▶ KAIST, 경영대학 교수, 1998 - 현재

    ▶ 미디어경영학회 회장, 2010-2011

    ▶ 한국경영과학회 부회장. 2017- 2019

    ▶ 한국경영학회 부회장. 2017

    ▶ KAIST, 정보미디어 최고경영자과정 (ATM) 책임교수, 2004-2006, 2010-2011

    ▶ 아산-KAIST Medical Management Program 과정 책임교수, 2010- 2012

    ▶ KAIST 경영대학 정보미디어연구센터장, 2007-2011

    ▶ 미국 USC Marshall 경영대학원, Visiting Professor, 2008-2009

    ▶ KAIST, 경영대학, 정보미디어경영대학원, Acting Dean, 2006.2-2006-8

    ▶ KAIST, 테크노경영대학원, Telecom MBA 책임교수, 2005-2007

    ▶ KAIST, 테크노경영대학원 조교수, 부교수, 1998 - 2006

    ▶ 미국 New Jersey, Rutgers 대학교 경영대학원, Adjunct professor, 1997-1998

    ▶ 미국 AT&T Bell Labs, 선임연구원, 1993-1998

    ▶ 미국 EPRI(Electric Power Research Institute), CA, 연구원, 1990-1993

    [수상]
    ▶ 한국갤럽 학술논문상, 2010. 6, "인터넷배너광고의 시각적 특성이 시각적 주의와 기억에 미치는 영향: 과제와 시각적 복잡성의 조절효과를 중심으로, 마케팅연구, 2009, 겨울, 67-86.

    ▶ 2008년 경영정보학연구 게재 논문 중 최우수논문 (한국 IT 서비스산업협회 최우수 논문상), "다속성 효용이론을 활용한 소비자 선호조사”, 2008

    ▶ 한국경영정보학회 2005년 춘계학술대회 최우수논문상, "Sources of trust toward a market-maker in the E-marketplaces, 2005

    ▶ KAIST 본원 우수강의상, 2004

    ▶ KAIST 테크노경영대학원 최우수 강의상, 2003

    ▶ KAIST 본원 공로상, 2008

    ▶ 정보통신연구진흥원 (IITA) 원장 표창, 2007

    ▶ AT&T 공로상, Contribution to APRI-ARC Billing, 2004

    ▶ 대한민국정부 선발 국비장학생, 1986-1989

산업체자문활동

    ▶ SKT 사외이사 (2013. 3 - 2020.3)

    ▶ 한국산업기술대학교 이사 (2016. 4 - 2020.4)

    ▶ 한국무역협회 자문교수, 한국철도공사 자문교수

    ▶ 국민은행, 금호아시아나 그룹, 기업은행, 두산그룹, 삼성전자, 종근당, 서울아산병원, 한국무역협회, 현대기아차, 현대백화점그룹, Chanel, ETRI, GS 그룹, KT, KTF, LG전자, S-Oil, SKT 등 교육 및 임원 특강

    ▶ MBC 경영평가위원

    ▶ 방통위 지상파 재허가 심사위원

    ▶ 방송통신위원회, 미디어 다양성위원회 분과 위원

    ▶ 방송통신위원회, 요금위원회 자문위원

    ▶ 정보통신부 통신위원회 약관-법령 및 요금심의위원회 자문위원
Publications & Research

주요논문 (특허등)

    ▶ How Does the Mobile Channel Reshape the Sales Distribution in E-Commerce?, Yongjin Park, Youngsok Bang, Jae-Hyeon Ahn, Information Systems Research, Accepted for publication

    ▶ Valuable Genomes: Taxonomy and Archetypes of Business Models in Direct-to-Consumer Genetic Testing, Thiebes S, Toussaint PA, Ju J, Ahn Jae-Hyeon, Lyytinen K, Sunyaev A, Journal of Medical Internet Research, 2020; Vol 22, No. 1.

    ▶ Willingness to Provide Personal Information: Perspective of Privacy Calculus in IoT Services, Dongyeon Kim, Kyuhong Park, Yongjin Park, Jae-Hyeon Ahn, Computers in Human Behavior, Vol. 92, 1, 2019, pp. 273-281.

    ▶ Attention Adjustment, Renewal, and Equilibrium Seeking in Online Search: An Eye-Tracking Approach, Jae-Hyeon Ahn, Yoon-Soo Base, Jaehyon Ju, Wonseok Oh, Journal of Management Information System, Vol. 35, No. 4, 2018, pp. 1218-1250.

    ▶ The effect of platform characteristics on the adoption of smart speakers: Empirical evidence in South Korea, Telematics and Informatics, Vol. 35, 2018, pp. 2118-2132.

    ▶ Managing initial expectations when word-of-mouth matters: Effects of product value and consumer heterogeneity, European Journal of Marketing, Sangyoon Yi, Jae-Hyeon Ahn, Vol. 51, No. 1, 2017, pp. 123-156.

    ▶ 플랫폼 비즈니스에서의 승자독식 현상에 영향을 미치는 서비스 특성, 전익진, 안재현, 김도훈, 경영과학, 33권 4호, 2016, pp. 33-49.

    ▶ The effect of social and ambient factors on impulse purchasing behavior in social commerce, Jaehyeon Ju, Jae-Hyeon Ahn, Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Vol. 26, No. 4, 2016, pp. 285-306.

    ▶ The Effect of Repetition in Internet Banner Ads and the Moderating Role of Animation, with JooWon Lee and ByungHo Park, Computers and Human Behaviour, 2015, Vol. 46, pp. 202-209.

    ▶ Channel Capabilities, Product Characteristics, and the Impact of Mobile Channel Introduction, Youngsok Bang, Dong-Joo Lee, Kunsoo Han, Minha Hwang, Jae-Hyeon Ahn, Journal of Management Information Systems, 2013, Vol. 30, No. 2, pp. 101-125.

    ▶ Improving Information Security Management: An Analysis of ID-Password Usage and a New Login Vulnerability, with Youngsok Bang, Dong-Joo Lee, Yoon Soo Bae, International Journal of Information Management, 2012, Vol. 32, pp. 409-418.

    ▶ Attention to Banner Ads and Their Effectiveness: An Eye-Tracking Approach, JooWon Lee and Jae-Hyeon Ahn, International Journal of Electronic Commerce, 2012, Vol. 17, No. 1, pp. 119-137.

    ▶ Managing Consumer Privacy Concerns in Personalization: A Strategic Analysis of Privacy Protection, with Dong-Joo Lee, Youngsok Bang, MIS Quarterly, 2011, Vol. 35, No. 2, pp. 423-444.

    ▶ Policy Analysis for Online Game Addiction Problems, with Bongwon Park, System Dynamics Review, 2010, Vol. 26, No. 2, pp.117-138.

    ▶ 인터넷 배너 광고의 시각적 자극 특성이 시각적 주의와 기억에 미치는 영향: 과제와 시각적 복잡성의 조절효과를 중심으로, 마케팅연구, 이주원, 변준영, 한상필 공저, Vol. 11, pp. 91-111, 2009.

    ▶ Reward Systems for Intra-organizational Knowledge Sharing, with Dong-Joo Lee, European Journal of Operational Research, Vol. 180, No. 2, pp. 938-956, 2007

    ▶ Management of Trust in the E-marketplace: The role of the buyer's experience in building trust", with Myoung-Soo Kim, Journal of Information Technology, Vol. 32, No. 2, pp. 119-132, 2007

    ▶ Customer churn analysis: churn determinants and mediation effects of partial defection in the Korean mobile telecommunications service industry with Sang-Pil Han, and Yung-Seop Lee, Telecommunications Policy, Vol. 30, No. 10-11, P. 552 - 568, Nov-Dec, 2006.

    ▶ Balancing Business Performance and Knowledge Performance of New Product Development: Lessons from ITS Industry, with Dong-Joo Lee, Sang-Yoon Lee, Long Range Planning, Vol. 39, No. 5, pp. 525 - 542, 2006.

    ▶ Comparison of trust sources of an online market-maker in the e-marketplace: Buyer’s and Seller’s perspective, with Myung-Soo Kim, Journal of Computer Information Systems, Vol. XLVII, No. 1, pp. 84-94, Fall 2006.

    ▶ Rewarding Knowledge Sharing under Measurement Uncertainty, with Dong-Ju Lee, Knowledge management research and practice, Vol. 3, pp. 229-243, 2005.

    ▶ Product and Process Knowledge in the Performance-Oriented Knowledge Management Approach, with Suk-Gwon Chang, Journal of Knowledge Management, Vol. 9, No. 4, pp. 14-132, 2005.

    ▶ Learning from the Failure: Experiences in the Korean Telecommunications Markets, with Myoung-Soo Kim, Dong-Joo Lee, Technovation, Vol. 25, No. 1, pp. 69-82, 2005

    ▶ Bridging telecommunications service: its concept and related management strategy, with Kyoung Cheon Cha, Duk Bin Jun, and Myoung Hwan Park, Telecommunications Policy, 2004

    ▶ A model for the optimal decision timing using real options approach, with Dong-Joo Lee, and Jae-Han Lee, International Journal of Operation and Quantitative Management, Vol. 10, No. 3, pp. 185-202, 2004.

    ▶ Economic Value Added (EVA) as a Proxy for Market Value Added (MVA) and Accounting Earnings: Empirical Evidence from the Business Cycle, with John J. Kim and J. K. Yun, Journal of Accounting and Finance Research, Vol. 12, No. 1, pp. 40-48, Spring, 2004.

    ▶ Assessing the Contribution of Knowledge to Business Performance: The KP3 Methodology, with Suk-Gwon Chang, Decision Support Systems, 2004.

    ▶ Managing Risk in a Telecommunications New Service Development Process through a Scenario Planning Approach, with Ann Skudlark, Journal of Information Technology, Vol. 18, pp. 103-118,
    2002.

    ▶ Integrated call control in a CDMA cellular system with Chun-Hyun Paik, Co-Whan Jin, and Dong-Wan Tcha, IEEE on Vehicular Technology, Vol. 50, No. 1, pp. 97-108, January, 2001.

    ▶ 정보통신 서비스의 실패요인: 한국의 텔레콤 서비스시장에서의 실패사례연구, 안재현, 권재원, 김명수, 이동주, 이상윤, 한상필 공저, 한국경영과학회지, 27(3), 2002, pp. 115-133.

    ▶ 브리징 통신서비스의 경영전략," 안재현, 차경천, 전덕빈, 박명환 공저, 정보통신정책연구, Vol. 8, No. 1, pp. 21-49, 2001.

    ▶ Value of sequential Bayesian belief revision process in the Action-timing problem, with John J. Kim, European Journal of Operational Research, Vol. 105, No. 1, pp. 118-129, 1998.

    ▶ Decision support for real-time tele-marketing operations through Bayesian network learning with Kazuo Ezawa, Decision Support Systems, Vol. 21, pp. 17-27, 1997.

    ▶ Resolving Conflict of Interests in the Process of an Information System Implementation for Advanced Telecommunication Services, with Ann E. Skudlark, Journal of Information Technology, Vol. 12, pp. 3-13, March 1997.

    ▶ Deciding eligibility for transplantation when a donor kidney becomes available, with John C. Hornberger, Medical Decision Making, 1997

    ▶ Involving patients in the cadaveric kidney transplant allocation process: A decision-theoretic perspective, with John C. Hornberger, Management Science, Vol. 42, No. 5, pp. 629-641, May 1996.

연구분야

    ▶ Digital Strategy, IoT and Business Analytics, Eye-tracking을 이용한 UI 분석 및 평가, e-Business
Teaching

디지털 컨버전스와 하이텍경영(MIM 551)

    디지털기술과 광대역 모바일 네트워크 및 IoT 등의 혁신적 발전은 다양한 형태의 컨버전스를 촉발시키고 소셜 미디어, 클라우드 서비스, 빅데이터 서비스의 등장과 결합하여, 새로운 형태의 파괴적 비즈니스 모형이 등장하고 있다. 이것은 Digital Transformation 혹은 제 4차 산업혁명의 모습이기도 하다. 이러한 4차 산업혁명에서의 큰 물결에서는, ICT와 융합되어 창출되는 새로운 서비스 및 산업, 예를 들면 O2O, 전기 및 자율주행자동차, 공유경제 모형, 블록체인 기반 BM 등 이른바 하이테크 산업에서의 상품과 서비스를 개발하기 위해, C-P-N-D 가치사슬 및 생태계 뿐만 아니라, 소비자, 와해성 기술 (disruptive technology), 생산자와 소비자 상호 작용에 의한 value co-creation 등이 경쟁전략에 미치는 영향 등을 정확히 이해함이 필수적이다. 따라서 본 강의는 디지털 컨버전스에 대한 이해와 관련 융합산업에서의 지속적 성장을 위한 전략적 이해를 높이는 것을 그 목표로 한다.

Decision Analysis and Its Application(MGT 601)

    One of the most challenging task for managers is the ability to recognize a decision situation, understand its essential features, and obtain insight that makes clear what the appropriate action is and why. Some successful managers seem to have an innate ability to do this, and with hindsight we can sometimes see that their reasoning and choices were really nothing more than common sense. Many of us, however, need assistance in order to identify the decision opportunities we face and develop a clear understanding of the issues.
    In this class, we will learn how to make a quality decision in the managerial to medical and to personal decision environments involving major uncertainties. It will provide the fundamental framework and approach for the major decisions we will make in our life. Also, we will discover many errors people commonly make when they make decisions intuitively and learn how to overcome these errors.

Statistical Analysis and Decision Modelling(IM 503)

    This course introduces fundamental concepts and applications in business statistics. From lectures, examples, students will learn the basic subject matter required to understand statistical problems in business. Therefore, this is not to derive mathematical equations for statistics.

    The major focus of the class will prepare students for other classes with statistical applications in marketing, finance, manufacturing, operation management, and other business analysis. Also, the class will relate the statistical concept with the business analytics and big data applications. During the class, we learn not only statistical concepts, but how to treat data from data science perspective.

    Therefore, the learning objectives of the courses are

    1. Understand the statistical approach and techniques including hypothesis test, regression, simulation, and decision models with the purpose of applying them to the business problems.

    2. Understand how the computer software can be used to facilitate data analysis and hypothesis testing.

    3. Understand how statistical approach and techniques can be applied to the intertwined business problems in the areas of marketing, finance, manufacturing, operation management, and other business analysis.

    4. Understand the statistical approach for big data analysis from the data science perspective.
Press

언론기고 및 출연활동

    ▶ 反시장·反기업 정책 쏟아진 2019년 [문화일보, 2019년 12월 31일]

    ▶ 데이터 3法 외면한 ‘AI 강국’은 공허 [문화일보, 2019년 10월 30일]

    ▶ 文정부 일자리 정책의 본질적 限界 [문화일보, 2019년 9월 17일]

    ▶ 구미型 일자리’ 관건은 일거리 창출 [문화일보, 2019년 7월 30일]

    ▶ 실패한 경제정책 바꿀 용기 절실한 때 [문화일보, 2019년 7월 2일]

    ▶ 5G 시대 개막과 더 절박한 규제혁파 [문화일보, 2019년 4월 9일]

    ▶ "벤처 붐" 정부 몫은 선제적 갈등 해소 [문화일보, 2019년 3년 8일]

    ▶ 글로벌 기술 협업에서 앞서는 방법 [문화일보, 2019년 1월 15일]

    ▶ 모바일 혁명 10년, 집중과 협업이 관건 [문화일보, 2017년 6월 29일]

    ▶ "좋은 결과", "옳은 의사결정" 분리해 평가해야, [한경 Business. 2013년 935호]

    ▶ 미래를 예측하는 의사결정에도 "훈련" 필요, [한경 Business. 2013년 936호]

    ▶ Which is better? Business major at college or MBA, [Korea Times, 2013년 11월 17일].

    ▶ 명교수 명강의, KAIST 테크노 MBA 안재현 교수 [매일경제, 2013년 4월 16일]

    ▶ 교육, 오피니언 리더에 길을 묻다 (인터뷰), [이코노미 Journal, 2012년 7월 2일]

    ▶ 시선이 머무는 곳에 "고객의 욕망"이 있다 , [동아 비즈니스리뷰, 2012년 1월]

    ▶ 가격 0 무료제품의 매력 [매일경제, 2010년 4월 24]

    ▶ 2012년 대선 미 민주당 이길 확률 58%?, [매일경제, 2010. 4월 10일]

    ▶ It is likely that 은 몇 %?, [매일경제, 2010. 3월 26일]

    ▶ 모바일시대에도 신문은 미디어 강자, [매일경제, 2010월 2월7일]

    ▶ 정보의 가치 미래 재 보는 통계경영, [동아 비즈니스리뷰, 2009년 12월]

    ▶ 인식의 오류를 극복해야 옳은 결단 가능 [동아 비즈니스리뷰, 2009년 9월 2일]

    ▶ 선진화된 경영의 첫 단추는 BI로 [IT 투데이, 2008년 2월 13일]

    ▶ 리더부터 말단까지 통하게 하라 (대담) [매일경제, 2007년 10월 11일], Carl Spectzer 교수와의 대담기사

    ▶ 디지털콘텐츠 생태계의 생존법 [Forbes Korea, 2006년 1월].

    ▶ 온라인 직거래와 신뢰 [디지털타임즈, 2005년 7월 12일]

    ▶ 번호이동성과 소비자 주권 [조선일보, 2003년 12월 23일]

    ▶ 휴대인터넷에 거는 기대 [전자신문, 2003년 6월 4일]

    ▶ 10대, 20대 고객배려 [디지털타임즈, 2003년 2월 25일]

    ▶ IT Investment [Arirang TV In Focus, 2002월 10월]

    ▶ 21세기 북스 간 "스마트 초이스"의 서평, 삼성경제연구소 서평 Portal [2001월 12]

    ▶ IMT-2000 효용성, 대중성이 성공 열쇠 [경향신문, 2001월 2월 6일]

    ▶ 내 손 안의 인터넷, 생활 속으로 [동아일보, 2000년 11월 15일]

    ▶ Korea's Future in Information Technology [Arirang TV In Focus, 2000년 10월 26일]

    ▶ Challenges in the Information Superhighway [Arirang TV In Focus, 2000년 2월 17일]
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